Karta över järnvägssträckan Orsa-Bollnäs

Ovanåkers kommun vill öppna tågsträckan Orsa-Bollnäs igen

Ovanåkers, Bollnäs, Mora, Rättvik och Orsa kommun jobbar tillsammans för att tågbanan mellan Orsa och Bollnäs ska öppna igen. Om sträckan Orsa-Bollnäs tas i bruk igen skulle den länka Inlandsbanan med Norra Stambanan, vilket möjliggör för klimatsmarta godstransporter, stärkt försvarsförmåga, ökad arbetspendling och en växande turism i området.

Ovanåkers kommun ser tillsammans med Bollnäs, Orsa, Mora och Rättviks kommun stora vinster med att öppna Orsa-Bollnäsbanan igen.

En återstart av den här sträckan av Inlandsbanan skulle innebära betydande vinster för både vår kommun och regionen, samtidigt som hela Sveriges järnvägsnät skulle stärkas. Vi kommer nu gemensamt att ta initiativ till en dialog med Trafikverket om att staten bör genomföra en upprustning och återöppning av Orsa–Bollnäsbanan, säger Yoomi Renström (S) kommunstyrelsens ordförande i Ovanåkers kommun.

2015 beslutade Trafikverket om att inte underhålla delsträckan Furudal-Bollnäs längre. I praktiken hade dock neddraget underhåll gjort den sträckan oanvändbar flera år tidigare.

Förstudie visar flera vinster

De fem kommunerna har gemensamt gjort en förstudie för att undersöka förutsättningarna för att öppna Orsa-Bollnäsbanan igen, i första hand för godstrafik. Underlaget till förstudien kommer från fakta, omvärldsanalys samt intervjuer med representanter från näringslivet, branschorganisationer och Försvarsmakten.

Idag körs majoriteten av gods inom Europa med lastbil. De intervjuade företagarna ser positivt på järnvägen som ett miljömässigt, hållbart transportalternativ. Försvarsmakten understryker vikten av att bevara och utveckla Inlandsbanans originalsträckning med tillhörande tvär- och bibanor. En fungerande svensk infrastruktur kommer att vara avgörande för att Natoländerna ska kunna försvara sina gränser.

Förstudien visar att ett återöppnande av Orsa-Bollnäsbanan skulle skapa ökad kapacitet i järnvägsnätet och ökad kapacitet för att klara av driftstörningar.

Att rusta upp den här banan gynnar hela Sveriges infrastruktur för järnvägen och möter framtida transportbehov. Därför hoppas vi få gehör hos Trafikverket för den här upprustningen, säger Yoomi Renström.

Senast uppdaterad