
Utskrift från www.ovanaker.se
Bidrag till föreningar och studieförbund
Här hittar du information om olika bidrag som kan ges till föreningar och organisationer.
Om bidragen
Målsättningen med kommunens bidragsgivning till föreningslivet är att stimulera samhällsengagemang samt stärka demokrati och samhällsmiljö. Barn och unga ska ha ett fritt och allsidigt val av aktiviteter och är en prioriterad målgrupp.
- Föreningar som får kommunala bidrag ska bedriva ett förebyggande arbete kring ANDTS-frågorna (alkohol, narkotika, doping, tobak, spel).
- Föreningar som får kommunala bidrag ska vara registrerade i Ovanåkers kommuns föreningsregister och ansvara för att uppgifterna där är uppdaterade.
- Föreningar som får kommunala bidrag har skyldighet att medge Ovanåkers kommun och dess revisorer rätt att ta del av föreningens räkenskaper.
- Bidrag för samma verksamhet kan endast betalas ut från en kommunal nämnd.
- Ekonomiska föreningar, politiska vuxenföreningar och stödföreningar (supporterklubbar m. f.) kan inte få kommunala föreningsbidrag.
Vem kan få bidrag?
Kommunalt bidrag kan betalas ut till förening med egen verksamhet i Ovanåkers kommun och som uppfyller följande villkor:
- Föreningen har antagna stadgar, vald styrelse och ett namn.
- Föreningen är demokratiskt uppbyggd och öppen för alla som ansluter sig till föreningens stadgar.
- Arbetsinsatserna ska huvudsakligen utföras av medlemmarna på frivillig väg.
- Föreningen inte främjar medlemmars ekonomiska intressen.
- Föreningen ska ha minst tio aktivt betalade medlemmar.
- Merparten av medlemmarna ska vara bosatta i Ovanåkers kommun.
- Föreningar som inte uppfyller ovanstående krav, kan få bidrag efter politisk prövning, från fall till fall, efter arten och omfattningen av den verksamhet som föreningen arbetar med inom kommunen.
Andra bidrag än kommunala
Kontakt
Tf kultur- och fritidschef
Stina Dahlström
Tfn: 0271-573 98
E-post stina.dahlstrom@ovanaker.se
Enhetschef
Jenny Asplund
Tfn: 0271-570 61
E-post jenny.asplund@ovanaker.se